6 клас література

                             25 лютого 2022 року - 

151 роковина "дочки Прометея" - Лесі Українки

🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆

Урок 25.02. 2022

Тема: Емма Андієвська. «Казка про яян».Сучасна українська письменниця і художниця. Її казки-притчі.  ТЛ: притча.

                              Відеоурок


               ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Читати «Казка про яян», записати в зошит, що таке притча, вивчити та запам'ятати теорію літератури.

При́тча — це твір, в основу якого покладено повчально-алегоричний сюжет, побудований на прихованому порівнянні. 

2. Пройти тестування за змістом. Код доступу 9580797 join.naurok.ua



🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆

Урок 11.02. 2022

Тема: І.Жиленко. «Підкова», «Гном у буфеті». Поетичні роздуми  про людське щастя і шляхи до нього.

Опрацюймо презентацію!

Перейти до цієї презентації Sway


                   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Напишіть есе на тему: "Я щасливий/а, тому що.../ або

Якого кольору щастя" (6-7 речень)

🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆

Урок 09.02. 2022

Тема: Ірина Жиленко. Коротко про поетесу.

Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу у

 в поезії  «Жар-Птиця».


Головна тематика лірики І.Жиленко -

обійстя та домашній сад, 
шлюб та родина, 
природа, доброта.


 Біографія поетеси





           


               ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ


1.Опрацювати  підручник стор.104 - 105 (конспект біографії

 поетеси І.Жиленко)   
        
2. Читати виразно поезію

3. Визначити віршований розмір

🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆

Урок 02.02. 2022 - 

Тема:Станіслав Чернілевський. «Теплота родинного інтиму...», «Забула внучка в баби черевички...». Образ рідної людини та важливість родинних цінностей


                  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

...Вже однак зникає гіркотина,
Не катує серце печія.
Знову я -малесенька дитина,
Мати знає краще, аніж я.
Матері розказувати не треба,
Як душа світліє перед днем
В хаті, що прив'язана до неба
Світанковим маминим вогнем.
С.Чернілевський

1. Читати виразно поезії, уміти аналізувати.
2. Створити фотоколаж  "Мої найкращі спогади з дитинства"

🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆

Урок 28.01.2022

Тема: Урок літератури рідного краю №2. 

Письменники-земляки.
М.Ф.Чернявський  про "шахтарську працю"


Перегляньмо  відео!

ШАХТАР( прочитай виразно )

У сажі, чорний, як мара,
Рукою піт з лиця втира,
І кайлом уголь б’є і б’є
В норі шахтар. На нього ллє
Мутна, холодная вода,
І лямпа світиться бліда,
Моргає стиха, мов дріма,
Повітря дихати нема.
Чи скоро зміна? Голова
Звиса, неначе нежива...
Півсуток цілих у норі:
Тут знайдуть смерть багатирі!
І тут працює чоловік
І не один, не другий рік...
Чи скоро ж зміна?.. Сил нема.
Але робітник не дріма,
Бо ще уроку не зробив,
На хліб на сіль не заробив. 

І гляне часом він назад,—
Там нор чорніє цілий ряд...
Струмки води із їх біжать...
Безсонні криси шарудять...
І всюди в норах у землі
Кують підземні ковалі,—
Такі ж нетяги шахтарі,
Кують з зорі і до зорі...
Добро їм там, в глибу землі,
Без неба, сонця, у норі
Дорогу в пекло прокладать,
Багатим гроші здобувать!
Добро їм там, у глибині,
При ламп нещасному вогні,
Гроші й собі якісь кувать,
Щоб їх уранці пропивать!
А потім спать... а потім встать —
І знов у нору залізать!..
А місяць ходить уночі
І дума, небом пливучи:
Чого гуде всю ніч земля?
Не бачить в ній він шахтаря!

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Читати виразно поезії М.Чернявського

 (за вибором)

       2. Створити презентацію "Життя і творчість. Станіслав Чернілевський"

🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆

   Урок 26.01.2022

   Тема: Контрольний твір-роздум за оповіданням В.Винниченка "Федько-халамидник"

ТЕМАТИКА ТВОРІВ:

1. "Моє ставлення до Федька і Толика за оповіданням В.Винниченка "Федько-халамидник"

2. "Мій улюблений герой оповідання В.Винниченка "Федько-халамидник"

🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆

   Урок 13.05.2021

   Тема: Позакласне читання. Олена Пчілка "Сосонка"

1.Переглянути відеоурок. Виконати завдання письмово:
 -  аналіз твору 
 -  характеристика Івася та сосонки
 -  скласти сенкан до слова ЩАСТЯ


Аудіотвір ( прослухай після прочитаного твору)



🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆     Урок 12.05.2021

   Тема: Контрольна робота №6 з теми       "Творчість Г.Тютюнника, М.Вінграновського".

                          Тести і завдання.

Виконати тести і завдання, перейшовши за посиланням (Код доступу 7377943 join.naurok.ua)

Домашнє завдання

1.Підготуватися до позакласного читання. Читати оповідання  Олени Пчілки "Сосонка"



«Сосонка»
– це оповідання Олени Пчілки (Олена Петрівна Косач), в якому розповідається про пригоди хлопчика Івася з бідної селянської родини. Чуйність і доброта простої дитини рятують сосонку, яку панські діти після Нового року дуже швидко викинули, а потім сосонка рятує його. У творі Олена Пчілка зачіпає проблеми соціальної нерівності, зображуючи безтурботне життя панських дітей і складне – звичайних сільських хлопчиків і дівчаток.

                                 Аудіооповідання


🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆     Урок 06.05.2021

   Тема: Микола Вінграновський "Сіроманець". Доброта, вигадливість, рішучисть Сашка, його здатність на самостійні вчинки, особливо у відстоюванні своєї позиції.

Початок уроку о 11.00 год.

Підключитися до конференції Zoom
https://us05web.zoom.us/j/84415215480?pwd=akRFaDJqbzZvWGo2VXRFYXQwdi9ydz09

Ідентифікатор конференції: 844 1521 5480
Код доступу: dg40yy

Матеріал уроку:

https://drive.google.com/file/d/1moQhPyjqeOiWB6wANlKXqqFI_71-3cn4/view?usp=sharing

🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆     Урок 05.05.2021

  Тема: Микола Вінграновський "Сіроманець".  Гуманізм повісті.

       Аналізуючи повість М. Вінграновського «Сіроманець», можна одразу зрозуміти, що її центральними персонажами є вовк Сіро­манець та хлопчик Сашко. Образ вовка запропонований автором у міфологічному і навіть фантастичному контексті, який тісно пов’язаний із реальністю. Автор зображує почуття звіра з психо­логічної точки зору, як справжньої людини, але цей образ не має складних емоційно-чуттєвих характеристик, тому він зрозумілий навіть дітям, які сприймають вовка не як хижака, а насамперед як вірного друга хлопчика Сашка.

      Сашко, незважаючи на свій юний вік, стає для вовка не лише другом, але й рятівником. Він зовсім не боїться Сіроманця, а навіть навпаки — захищає його перед дорослими, допомагає звільнитись з полону, та коли розуміє, що тварина майже втратила зір,— не роз­думуючи втікає з дому та прямує з вовком у далеке місто, щоб по­казати його відомим лікарям. Саме в дружбі та співчутті хлопчика до вовка розкривається гуманізм повісті.

 Запиши в зошит та запам'ятай!



 Спробуємо скласти асоціативне гроно до слова вовк



           Спробуємо скласти асоціативне гроно

                            до слова батьки



Домашнє завдання

1. Читати оповідання сторінка 233-245 (усно відповідати на питання сторінка 233, 241, 245)

2. Скласти характеристику до образу Сашка (письмово)


3. Пройти тестування   

1. Що робив Сіроманець усе життя?

А Полював;

Б водив зграю;

В був відлюдником;

Г переховувався.

2. Кого вовк вичікував у засідці?

А Коня з вершником;

Б зграю;

В мисливців;

Г мандрівників.

3. Що трапилось після зустрічі Чепіжного з Сіроманцем?

А Дітям заборонили ходити до лісу;

Б селяни влаштували облогу вовку самотужки;

Вдо села прилетів вертоліт із мисливцями;

Г вовка хотіли заманити до села.

4. Хто захищав Сіроманця?

А Ніхто;                               

Б дядько Побігайло;

В голова колгоспу;              

Гхлопець Сашко.

5. Кого купив Чепіжний на базарі?

А Великого собаку;              

Б     вовкодавиху;

В рись;                                  

Г ведмедя.

6. Що Чепіжний з мисливцями робили в лісі?

А Копали яму-пастку;

Б полювали на диких кабанів;

В вирубували дерева;                       

Г збирали гриби.

7. Одного дня Сашко зрозумів, що Сіроманець:

А оглух;                               

Б втратив нюх;

Всліпий;                                

Г пошкодив лапу.

8. Чим Василь Дмитрович хвалився журналістам?

А Що вполював найбільшу кількість диких кабанів;

Бщо впіймав Сіроманця;

В що врятував село;

Г що підстрелив останнього вовка.

9. Де переховувався Сіроманець від переслідувачів?

А Глибоко в лісі;                 

Б  на іншому березі лиману;

В вдома у Сашка;                 

Гна полігоні.

10. Хто врятував його від неминучої голодної і холодної смерті?

    А Льотчики;                    

    Б танкісти;

В селяни;                              

Г зграя.

11. Як віддячив вовк рятувальникам?

А Став сторожовим собакою;

Б втік за першої ліпшої нагоди;

Вврятував хлопця в лісі;

Г допомагав пасти худобу.

12. Куди втік Сашко з Сіроманцем?

А У степи;                         

Бдо Одеси;

В до Києва;                       

Г до сусіднього села.


4. Переглянь х/ф "Сіроманець"

https://www.youtube.com/watch?v=yS-mQmYt1uI

  🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆   Урок 28.04.2021

  Тема: Микола Вінграновський "Сіроманець". Захоплююча і драматична історія про хлопчика і вовка як приклад гармонії людини й природи

Переглянь відеопрезентацію


                    Домашнє завдання

1. Конспект біографії М.Вінграновського ( за презентаціїю)

2. Читати оповідання сторінка 227 - 233

3. Пройти тестування  (код доступу 2904700

відкривши посилання
join.naurok.ua)

Буктрейлер "Сіроманець" М.Вінграновського (https://www.youtube.com/watch?v=NU08fZ-CWaw)

🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆   Урок 28.04.2021

Тема: Григір Тютюнник"Дивак". Точність і лаконізм описів природи. Гідна поведінка Олеся як позиція особистості.

           Початок уроку о 09.00 год.

Підключитися до конференції Zoom

                                  

 -  Прочитавши оповідання,  ми зрозуміли, що автор зображує світ навколишньої природи таким, яким його бачить маленький хлопчик Олесь, саме тому у творі можна знайти чудернацькі порівняння, які зрозумілі лише дітям.

     Саме це допоможе нам краще зрозуміти, що саме хотів донести до читачів автор.

     Хлопчик Олесь пізнає природу самотужки — він багато часу проводить у лісі, знайомий з його мешканцями. Він полюбляє куштувати шишки, які сам знаходить у дуплах дерев, їсть мерзлу калину. Не забуває хлопчик і піклуватися про природу — нагрібає чобітками снігу під окоренок сосенки, щоб вона не помирала; пробиває лід на річці, щоб звільнити пліточку від щуки.

     Про багату уяву хлопчика нам стає зроміло з наступного опису: «І ввижається Олесеві маленька хата під кущем водяної папороті, а в тій хатці — він біля віконця сидить, рибку стереже. Забажав — вийшов. Ніхто тебе не займе. Іди куди заманеться. Ось карасик пливе. Цап його за пірце: «Добридень, дядьку! Як поживаєте?».

     Олесь дуже полюбляє казки, особливо про Івасика-телесика. Саме вони впливають на його цікавість, яка спонукає його вивчати світ навколо нього

 Виникає  проблемне запитання:

 Чи потрібні у світі диваки і чи легко їм жити?


     Яка пора року зображена у творі?

·          Де Олесь проводив більшу частину свого вільного часу?

·          Чому, на вашу думку, в нього не складались стосунки з однолітками? З вчителькою?

·          З ким Олесь конфліктував на річці? Чим завершився цей інцидент?

·          Що привернуло увагу хлопця у воді? Як він вчинив?

·          Пригадайте урок малювання. Як ви оцінюєте поведінку Олеся?

·          Чим завершилась історія з Федьком Тойкалом?

·          Хто назвав Олеся диваком? Як він відреагував на це? Хто допоміг йому зрозуміти значення цього слова?

·          Як Олесь зустрівся з дідом Прокопом? Про що вони розмовляли дорогою?

·          Чому, на вашу думку, дід не вірив, що з Олеся вийде щось путнє?

 Як автор ставиться до свого головного героя? 
Знайти у творі підтвердження
  рис характеру Олеся


  -  Здається, у кожного з вас є спільні риси з
           Олесем? То , можливо, й ви диваки?             
Домашнє завдання



Переглянь художній фільм "Дивак", перейшовши за посиланням 

https://www.youtube.com/watch?v=TAujTdKawHE&t=3s

або відскануй  Q-код



   Гадаю, що з таких дітей , як Олесь , виростуть
добротворці,      які    попри        всі перешкоди виконуватимуть добротворчу місію, рятуватимуть світ від всього брудного, жорстокого, оберігатимуть життя на Землі. Бо ці люди у своїй беззахисноті сильніші за злих.   

🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆         

Урок 22.04.2021

Тема: Григір Тютюнник"Дивак". Паралельність і єдність двох світів - природи і людини, зображених в оповіданні.

      Паралельність і єдність двох світів — природи і людини — це головний мотив оповідання. Людина повинна усвідомлювати себе невід'ємною органічною часточкою природи. Потрібно вчитися «читати і розуміти книгу природи». 

Уміймо розгледіти дивовижну красу і неповторність оточуючого світу, уміймо радіти і захоплюватися!

1. Пройти тестування на знання змісту оповідання "Дивак" од доступу 9406533 join.naurok.ua)

2. Опрацюй таблицю "Паспорт твору"

1 жовтня 1963 року в газеті «Літературна Україна» було надруковано перший твір Григора Тютюнника українською мовою – «Дивак»


ТЕМА


 

розповідь про допитливого, чуйного, вразливого, доброго хлопчика Олеся, його жагу до пізнання загадкового світу природи


ІДЕЯ

 

 возвеличення єдності людини і краси природи, гідної поведінки Олеся.




ПРОБЛЕМАТИКА


 1) з таких дивацтв люди бувають чесні, милосердні, чисті душею і помислами;

2) бережи все навколо себе, примножуй на благо собі та людям.

3) людина й природа - невід′ємні складові на землі.



2. Робота в зошиті. Випиши з хмари слів головних героїв твору. Охарактеризуй кожного ( усно).



3. Знайдіть приклади різних описів в оповіданні «Дивак». Результат роботи оформіть у вигляді таблиці.


Художні засоби

Приклади

ПЕЙЗАЖ

 

ЕПІТЕТИ

ПОРІВНЯННЯ

 

МЕТАФОРИ

 

ПРОСТОРІЧНІ СЛОВА

ЕМОЦІЙНО-ЗАБАРВЛЕНІ СЛОВА

ЗВУКОВІ ОБРАЗИ

 


 - Описи короткі, точні і разом з тим незвичайні, неповторні, оригінальні; вони збуджують уяву і залишаються в пам'яті. Ці описи допомагають краще зрозуміти хлопчика Олеся.

Домашнє завдання

Уміти працювати з підручником:  характеристика Олеся ( позначити закладинками)


Діти, ви прийшли в цей світ, щоб жити гідно, робити добрі справи, залишити в пам'яті людей приємні спогади, а не страшну пустку. І обов'язково треба любити й берегти природу, бо ми — її частинка. 

🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆           

Урок 21.04.2021

Тема: Григір Тютюнник. Коротко про письменника. 

"Дивак". Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини.

                                                          «Ми — не безліч стандартних «я»,

                                    А безліч всесвітів різних»

                                                                    В. Симоненко

Знайомтесь! ЦІКАВА ЛЮДИНА!

Томас Едісон


А чи можна  уявити сьогодення без кіно? Без телефону? Чи без звичайної лампочки розжарювання?

        А все це винаходи Томаса Едісона, який страждав на глухоту і який пройшов складний шлях до свого визнання.

      Одного разу юний Томас Едісон повернувся додому зі школи і передав мамі лист від вчителя. Мама зачитала синові листа вголос, зі сльозами на очах: “Ваш син – геній. Ця школа занадто мала, і тут немає вчителів, здатних його чомусь навчити. Будь ласка, вчіть його самі.” Через багато років після смерті матері ( до того часу Едісон вже був одним з найбільших винахідників століття) він переглядав старі сімейні архіви і побачив старий лист. Він відкрив його і прочитав: “Ваш син – розумово відсталий. Ми не можемо більше вчити його в школі разом з усіма. Тому рекомендуємо вам вчити його самостійно вдома”. Едісон проридав кілька годин. Потім записав до свого щоденника: “Томас Алва Едісон був розумово відсталою дитиною. Завдяки своїй героїчній матері він став одним з найбільших геніїв свого століття.”

         Усі ми різні. І люди, які нас оточують,

 також різні. Але багато залежить від того, як

 ми до цього ставимося: приймаємо чи навіть

 не намагаємося зрозуміти.  Герой твору, який

 ми сьогодні розпочинаємо вивчати , також

 відрізнявся від інших… Який він і чому його

 називали диваком ми дізнаємося сьогодні на

 уроці.


Активізуймося! 

      Як ви зрозумієте слово «дивак»? Напишіть свою асоціацію у вигляді вправи  "Гронування"

 Опрацюй відеопрезентацію та дай  відповідь на                                   питання:

Які події із життя письменника вас найбільше вразили?
 

Прочитай оповідання "Дивак" 

   (Аудіокнига https://www.youtube.com/watch?v=RYs0U0Swk0s)


Словникова робота (з’ясування незрозумілих слів із твору)

Дивак – людина з дивиною, незвичною поведінкою, яка відрізняється своїми поглядами, діями від оточення.

Бором – сосновим лісом

Зазимки – початок зими

Зяє – світить, зіяє.

Лід молодий – тут: тонка книга, яка щойно утворилася

Клямка – дверна ручка – защіпка

Очіпки – жіночі головні убори

Бовдур – труба

Окоренок – частина стовбура при корені

Погицав – поскакав

Гатки – загати, загорожі, дамбочки

Вигін – вільне місце, де виганяють худобу, граються діти

Миї – вири; місце, де вода крутиться

Палі – тут: підпорки моста

Кушир – водяні рослини

Пірце – плавник

Гирунчик – горщечок

Жлуктечко, ринка, макітра – різної форми глиняний посуд, близький до горщика

Бокаса – боком

Верчики – китички

Забейкався – забруднився

Ятері – круглі сітки для риболовлі

Пужално – батіг

Річняки – вила

Фармазони – тут: лайливе слово; про нерозумних, нерозважливих, дивних людей.

Неглемезда – недотепний, дивакуватий, ні до чого не здатний

Черінь – частина печі, що добре прогрівається

Кухваєчка – фуфайка – верхній теплий одяг на ваті

Сторчатка – вгору

 Домашнє завдання

1. Читати оповідання "Дивак"

2. Знайти інформацію про видатну людину, яка досягла успіху, але її  також вважали дивною і зробити проєкт-презентацію.

                       А ти впізнав, хто це?



       Я думаю всі ви знаєте сучасного популярного виконавця, який виступає як Melovin. У юнацтві його теж однокласники вважали диваком, адже він не любив грати у футбол, захищав дівчаток від розбишак і любив музику. Але  його підтримувала мама у цьому і сьогодні його дивацтво – це неймовірний талант, чудовий голос і мегапопулярність. Він дивак. Але він зробив себе сам. І його дивацтво – це талант до музики (перегляд відеороликаhttps://www.youtube.com/watch?v=iAuDCO8FSII )

🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆           

Урок 15.04.2021

Тема: Контрольна робота № 5 з теми "Творчість С.Васильченка, Т.Шевченка, П.Тичини, Є. Гуцала, М.Рильського". Контрольний твір

   Підключитися до конференції Zoom  о 12.00 год.

https://us05web.zoom.us/j/85662306102?pwd=QmFCNFRlVHc1TlRIcEpONWxBdU8yQT09

Ідентифікатор конференції: 856 6230 6102

Код доступа: aXzW5d

Перелік запропонованих тем твору:

 1. «Найзаповітніші мрії нашого Тараса»

 2.«Доброта, чуйність – головні риси характеру

 справжньої  людини»

 3. «Уміти відчувати природу – величезний дар»

 🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆      

Урок 14.04.2021

Тема: Максим Рильський. "Осінь-маляр із палітрою пишною...". Єдність людини і природи, звязок між станом людської душі  та довкіллям.

         Природа і її краса повсякчасно супроводять літературу і мистецтво, протягом багатьох століть становлять незмінну і дуже важливу частину поезії, живопису, музики.

            Помилуйтеся  красою природи!


         Творчість М. Т. Рильського невичерпна. Крім поетичного таланту, він мав ще й музичне обдарування, тонко відчував і дуже любив природу. Поет добирає незвичайні слова, порівняння, щоб точно й по-своєму оригінально змалювати явища природи. І ми разом з поетом по-новому дивимося на навколишній світ, відкриваємо для себе його принадливість і красу.

     Неповторна природа в усі пори року, але в кожного з нас своя улюблена пора. А ось якою бачить осінь М. Рильський у вірші «Осінь — маляр із палітрою пишною…».

Словникова робота

Маляр — людина, яка працює з фарбами.

Палітра — набір фарб, що використовує художник.

Бенкет — званий обід або вечеря в урочистих рамках.

Опрацюймо тему за презентацією


     Краса природи приваблює не лише поетів, композиторів та художників, а й кожного з нас. Тож учіться бачити красу природи не лише у книжці, а й у житті. Зупиніться перед красою і ви станете кращими, благороднішими.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Читати виразно поезію М. Рильського «Осінь — маляр із палітрою пишною…» ( сторінка 210)

2. Вивчити напам'ять ( 1 вірш на вибір)  М. Рильського

3. Підготувати колаж до віршів  М. Рильського 


🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆           

Урок 01.04.2021

Тема:  Максим Рильський. Основні відомості про поета, його вміння бачити красу рідної природи і створювати красу засобами поетичної мови. "Дощ"("Благодатний, довгожданий...")

      Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає спілкування з природою. Вона чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. У творчості багатьох українських поетів значне місце посідає тема оспівування природи. Вона завжди гармонує або контрастує з настроями, почуттями людини.

     Найвизначнішим поетом у змалюванні природи в нашій літературі вважається Максим Рильський. У ліричних поезіях він тонко відчуває красу рідної природи, художнім словом уміє намалювати яскраву пейзажну картину.


Максим Тадейович Рильський

(1895 - 1964)

1. Переглянути відео про біографію поета 

2. Скласти асоціативне гроно до слова дощ

3. Виразне читання поезії «Дощ»

4. Художній аналіз поезії

Домашнє завдання ( за вибором)

1. Намалювати ілюстрації до поезії, навчитися виразно читати вірш.

2. Дібрати прикмети, загадки, прислів’я та приказки про дощ.

На допомогу ( біографія поета)


🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆           

Урок 31.03.2021

Тема: РМ (письмовий). Твір-характеристика персонажів оповідання "Лось".

          Сьогодні на уроці ми навчимося, як правильно описати зовнішність персонажу, а для цього нам потрібно з’ясувати, якого літературного героя ми будемо описувати.

  Опрацювання навчального матеріалу 

 Словникова робота

 Портрет у літературі — один із засобів художньої характеристики, письменник розкриває типовий характер своїх героїв і висловлює своє ідейне ставлення до них через зображення зовнішності героїв: їхні фігури, обличчя, одягу, рухів, жестів і манер.

  Портретна лексика 

Отже, існують не тільки фарби, олівці та інші знаряддя для малювання, а й слова, за допомогою яких автор описує зовнішність, вік героя, риси характеру. Якщо ці слова вживаються для опису зовнішності, то вони належать до портретної лексики. 

Наведення прикладів вживання портретної лексики:

 □ Обличчя: кругле, повне, худорляве, засмагле, ніжне, тендітне, просте, живе, стомлене...

 □ Волосся: русяве, каштанове, біляве, сиве, коротке, густе, хвилясте, пишне, блискуче...

 □ Очі: сірі, темні, сумні, лагідні, проникливі, злі, добрі, розумні, ясні, гострі, вузькі... 

□ Погляд: уважний, гострий, привітний, веселий, з підозрою, задумливий, байдужий... .

 □ Ніс: прямий, тонкий, кирпатий, з горбинкою, широкий, товстий, короткий...

 □ Рот: маленький, дитячий, стиснутий, невеликий, усміхнений, широкий... 

□ Брови: чорні, темні, вицвілі, тонкі, широкі, вищипані, фарбовані, густі, сиві... 

□ Постать (постава): висока, середнього зросту, струнка, кремезна, широкоплеча...

 Риси характеру: 

Позитивні: добрий, лагідний, любить тварин, допитливий, цікавий...

Негативні: злий, жорстокий, неуважний, неслухняний, ледащо...

 «Твір- характеристика персонажів оповідання»

План опису (орієнтовний)

 1. Зовнішній вигляд. 

2. Вік героя.

 3. Риси характеру. 

4. Моє ставлення до літературного героя.

       Творче завдання

 Ситуація. Уяви, що твій  батько має поїхати на вокзал і зустріти твого знайомого з оповідання Євгена Гуцало «Лось» ( на вибір).

 Завдання. Опишіть зовнішність цього героя , щоб батько зміг  його впізнати.

А тобі відомо, що...?


🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆           

Урок 24.03.2021

Тема: Образи хлопчиків, їхня невідступність у захисті гуманних переконань 

Краса безборонна й беззахисна у світі,

а тобі її утверджувати.

Б. Харчук

 Робота з епіграфом

✵ Перед ким беззахисна краса? ( усно дайте  відповідь)






Відповідь: Перед морально нерозвинутими людьми, убогими душею, перед тими, хто живе лише заради себе.

Фронтальне опитування (в зошиті)

Літературний диктант

1. Коли відбуваються події, описані у творі? 

2. Що трапилося з лосем? 

3. Хто врятував лося від вовчої зграї? 

4. Де лося переслідували вовки? 

5. Де відбуваються події, відображені в оповіданні? 

6. Хлопчики-підберезники прийняли спочатку лося за… 

7. Чи боявся лось людей? 

8. Де хлопці залишили конячку? 

9. Чому лось упав? 

10. Кого зустріли хлопчики у лісі? 

11. Чому дядько обіцяв хлопчикам і м’ясо, і роги з лося? 

12. Чого однаково хотіли і дядько, і хлопчики? 

             ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

«Обидва плечисті, обидва з широкими, лагідними лицями і схожі один на одного так, як маленький гриб-підберезник схожий на свого більшого сусіда. Вони обхопили зором ріку, і їхні обличчя ще більше пом'якшали од навколишнього простору, од тієї стікаючої далини, яка сягала аж за потойбережні горби». 

 - Так Євген Гуцало пише про братів. Як ставиться автор до хлопців? (Він їх поважає.) Згадаймо, за що.

2. Цитатна характеристика ( опрацюйте)

- «Старший майнув до саней по сокиру, а молодший повільно пішов уперед, боячись сам підійти до лося перше, ніж наспіє брат». (Хлопці виявляють чуйність і доброту)

«Старший узявся рубати лід, прокладаючи хід до берега, а молодший тупцяв біля нього і, не знаючи, чим допомогти.». (Старший брат був енергійнішим, сміливішим, а менший намагався бути схожим на брата. Вони уміло поводилися в небезпечній ситуації, бо хотіли врятувати звіра.)

- «Обидва брати й не думали про те, що весняна крига — зрадлива, не зважить і на те, що вони рятівники». (Рядки говорять про сміливість хлопців.)

- «Але діти все ще не вірили, що лось мертвий, а тому уважно приглядалися, щоб не прогавити тієї миті, коли ворухнеться, щоб звестись на ноги». (Хлопці — щирі та добрі люди, здатні до співчуття, для них те, що сталося, — трагедія.)

- « — Ми його врятували, — знову повторив старший брат, і лице почервоніло так, наче з нього ось-ось мала бризнути кров.

- — Ану замовчіть мені, — ще дужче розгнівався дядько, — бо дістанеться вам од мене й од батька вашого! Будете розумні, то матимете й собі м'яса, не скривджу.

- Менший підберезник одвернувся, приховуючи сльози. Старший брат узяв його за руку й, не кажучи більше ні слова, повів до саней». (Хлопці кращі, чистіші душею за свого дядька, вони не бояться його погроз.)

                                 Домашнє завдання

1. Перечитати епізоди оповідання Є.Гуцало "Лось", в яких  найбільш розкриваються риси характеру персонажів  твору.

2. Підготуватися до письмової роботи щодо написання твору-характеристики персонажів оповідання

   Звернення до учнів

 - Григорій Сковорода говорив: «Що може бути шкідливіше за людину, яка не має доброго серця». 

Боротьба добра і зла продовжується протягом усього існування людства. 

Будьте послідовними та невідступними в захисті своїх гуманних переконань!

Будьте милосердними!

🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆           

Урок 24.03.2021

Тема:  Євген Гуцало.Основні відомості про письменника. "Лось". Вічне протистояння добра і зла - наскрізна тема світового мистецтва. Співчуття, милосердя - шлях до перемоги добра. Теорія літератури: оповідання

Все на землі, все треба берегти –

                                                          І птаха й звіра, і оту рослину,

                                                          Не чванься тим, що цар природи ти –

                                                          Бо врешті, ти його частинка.

Б.Лепкий 

     Дорогі п’ятикласники, сьогодні ми працюватимемо над змістом оповідання Євгена Гуцало «Лось». Людина — господар, володар чи друг природи? Це питання ми розглянемо на сьогоднішньому уроці.

      Велике щастя для людини - користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою. Здавалося б, життя скрiзь прекрасне. Але звiдки ж тодi береться жорстокiсть,  бездушнiсть, пiдлiсть? Охороняти лiси, гаï, сади - зелене багатство нашоï краïни та чітко розмежовувати добрі і злі вчинки закликає нас вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало.

                           Переглянь відеоурок!


                                                                          

1. Дати відповіді на питання (усно)

1) Яка тема оповідання Є. Гуцала „Лось“?

2) Яка основна думка тексту?

3) Розповідь про лося, його походження, почуття, страхи, опис місцевості — це експозиція чи зав'язка?

4) Який момент є зав'язкою твору?

5) На кого були схожі брати?

6) Що побачив молодший брат, коли подивився на річку?

7) Якими епітетами характеризує вдачу старшого?

8) Як лось поводиться в цій ситуації?

9) Як хлопцям удалося врятували тварину?

10) Як було на душі у хлопчиків, коли врятували лося

11) Постріл Шпичака у звіра, загибель лося — це кульмінація чи розв'язка?

12) Що обіцяв Шпичак дітям за їхнє мовчання?

2.  Опрацювання питань з теорії літератури

Твір, який ми вивчаємо, за жанром — оповідання.

Оповідання — це невеликий за обсягом прозовий художній твір, у якому розповідається про одну-дві події в житті людини або кількох людей.

Особливості оповідання:

- зображення переважно однієї події із життя головного героя;

- розповідний спосіб викладу;

- нетривалий час дії;

- три-чотири основні дійові особи;

- стислість описів і розповіді про події та персонажів;

- прозова форма;

- невеликий обсяг.

                                         Тема та ідея оповідання

Тема

Ідея

Лось, вирвавшись із однієї біди, потрапив у іншу.

Гармонія світу людини та природи; уславлення чесності  та справедливості, гуманного ставлення до природи; засудження жорстокості, підступності.

-         Які проблемні питання піднято у творі?

                              •    любов і ненависть

                              •    добро і зло

                              •    безкорисливість і жага до збагачення.

Із казок, інших художніх творів, навіть із власних спостережень ви знаєте, що Добро постійно бореться зі Злом.

-                  Як вчинки хлопців і їх дядька-браконьєра характеризують їх як людей?

-                  Чи можна стверджувати, що добро завжди перемагає зло?

-                  Чому ми повинні бережливо ставитися до того, що нас оточує?

 Отже, збереження природи залежить вiд людини, ïï совісті і того, наскільки вона розрізняє добрі та злі вчинки. Ставлення людини до природи  - це мiрило людської моралі. Справжня любов до рiдноï землі повинна бути не лише споглядальною, а й активною, дієвою, спрямованою на захист i примноження багатства рiдного краю.

                                 Домашнє завдання

1.         Перевір свої зання, виконавши тести за посиланням (код доступу 6113764

             Попрацюй у зошиті!

1. Записати коротко біографію письменника
2. Записати тему, ідею твору
3. Дати визначення "Що таке оповідання?"

🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆                                       

Урок 17.03.2021

Тема:  Павло Григорович Тичина "Блакить мою душу обвіяла...". Майстерне відтворення краси природи яка надихає ліричного героя й зміцнює його патріотичні почуття. Мелодійність віршів П.Тичини. 

Відомий український поет Павло Григорович Тичина відрізнявся талантом перетворювати вірші на мелодію.У своїй ліриці він зображує природу живою, чудовою і мелодійною: трави шепочуть, гаї шумлять, жито співає.Читаючи ці поезії, сам починаєш чути природну музику, милуватися красою довкілля.

Скажи вранці світові «Добридень!» — і будуть добрими твій день, твоє життя. Поглянь навкруги, як гарно світить сонце, як тихо шепочуться трави, дзюрчить струмочок, пурхає метелик. Хай усе це наповнить твоє серце добром, любов’ю до рідного краю. Такий і прямий зміст і підтекст поезії П. Тичини «Блакить мою душу обвіяла...».

          ПРОСЛУХАЄМО  ПОЕЗІЮ "Блакить мою душу обвіяла...", 

під час прослуховування слідкуй за текстом



                                               Ідейно-тематичний аналіз поезії (класна робота)
 
                                                      «Блакить мою душу обвіла»
Тема: зображення шанобливого ставлення до України
Ідея: уславлення любові до Батьківщини.
Основна думка:бути дитиною своєї Батьківщини.
Рід літератури: лірика
Жанр: вірш, патріотична лірика

                                                           Художні засоби:

Метафори:
Персоніфікація:
Порівняння:
                                                   Домашнє завдання

1. Одну з поезій (на вибір) вивчити напам’ять.

2.  Прочитати оповідання «Лось» Є. Гуцала

🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆 

Урок 17.03.2021

Тема:  Павло Григорович Тичина. Коротко про поета і край, де він народився.

                           "Не бував ти у наших краях!", "Гаї шумлять..."



      Народився і виріс майбутній поет на мальовничій Чернігівщині (с. Піски). 

      Батько Григорій Тимофійович, сільський дяк, був його першим учителем - вчителем "школи грамоти". Мати Марія Василівна Тичина знала багато казок, гарно співала. 

      Сім’я багатодітна (народилося — 13, зіп’ялося на ноги — 9), жили впроголодь, зате гарно співали. Павла у 9 років віддали в
хор при одному з чернігівських монастирів.

   Малий Павло мав досконалий музичний слух і дзвінкий, мелодійний голос.Усе своє життя Павло Григорович любив музику, чудово грав на кларнеті. У словах вловлював теж особливе, музичне звучання, і чи не тому так легко давалося йому вивчення іноземних мов (володів вільно п’ятнадцятьма), змалку мав хист до малювання та віршування.

        Першу збірку поезій Тичина назвав «Сонячні кларнети».

У літературній доробці П.Тичини є чимало дітячої поезії:


Прослухай аудіовірші!

                             «Не бував ти у наших краях!»


                                                            

1. Яким постає рідний край зі слів поета? Знайти відповідні слова в тексті даної поезії.

2. Чи вдалося Тичині передати безмежжя рідних просторів?

3. Що і як говорить поет про вдачу своїх земляків?

4. Чому поет починає і завершує строфи свого вірша висловом: «Не бував ти у наших краях».


 "Гаї    шумлять..."



1. Який настрій виник у вас після прослуховування вірша? Завдяки яким образам?

2. Яким ви уявляєте собі ліричного героя?

Домашнє завдання

1. Виконати письмовий аналіз творів «Не бував ти у наших краях!» та  "Гаї    шумлять..." Виписати художні особливості поезії: епітети, порівняння, метафори, повтори, риторичні запитання. 

2. Читати виразно поезії 



   🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆 

              Будьмо єдині! Будьмо соборні!                             


   🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆                                 

Урок 21.01.2021

Тема:  Олександр Олесь. Поезії з книги "Княжа Україна", їх зв"язок з літописами. "Ярослав  Мудрий"

          Інтерактивна гра з перевірки набутих знань

 "Літописні оповіді"

Граючись - навчайтесь!

     Літописні оповіді - Ігрова вікторина (wordwall.net)

                                                

1.   Перегляньте факти  біографії Олександра Олеся.

https://www.youtube.com/watch?v=NfaO8P-78qY

2.    Відеопрезентація матеріалів уроку

https://www.youtube.com/watch?v=nZhBbxO6suQ&t=336s

Домашнє завдання

3. Читати виразно поезії,  уміти аналізувати твір.

4. Оформити в зошитах  паспорт твору  «Ярослав Мудрий»

5. Заповнити таблицю «Образ Ярослава Мудрого» (цитатна характеристика)

На допомогу учню:

Цитатна характеристика  це цитати вибрані із твору, котрі характеризують героя




Короткий виклад твору "Ярослав Мудрий"

  Після Святополка Окаянного на престол зійшов Ярослав. У спадок князь отримав зруйновані міста й села. 

  Ярослав розбудував державу, підняв рівень Києва до європейського, зробив важливим торговельним центром, оточив оборонними валами, ровами, мурами. До князя приходили чужоземні посли, інші володарі прагнули побувати в столиці, поріднитися з Ярославом. За діла народ назвав свого князя Мудрим. 

   Правитель не хотів воювати, «щоб не нищити народу», проте зумів повернути українські етнічні землі на Заході, перемагав печенігів та черкесів, котрі  нападали на Україну. 

   Перед смертю зібрав синів і дав заповіт, щоб жили у злагоді й примножували славу, добуту предками.

  На жаль, сини не виконали наказ батька. 

 Запам'ятай!

     Автор зображує  правління князя Ярослава Мудрого та розповідає про його заповіт нащадкам, передає  захоплення політичною волею та мудрістю князя - справжнього господаря своєї землі, закликає слідувати заповітам Ярослава Мудрого, підкреслюючи  надію і віру в згуртованість народу, тим самим виховує в нас мати активну життєву позицію.

🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆

Урок 20.01.2021

Тема: Літописні оповіді: "Володимир вибирає віру"(подане на основі "Повість минулих літ"  у переказі  В.Близнеця)

Переглянь відеопрезентацію

 Прослухай   оповідь у переказі В.Близнеця
"Володимир вибирає віру"


Домашнє завдання

1. Скласти характеристику Володимира (письмово)

2. Уміти переказувати "Володимир вибирає віру" (підручник стор.145)

3.   Пройти тестування з вивчених творів (код доступу  8715679, відкривши посилання join.naurok.ua)

4. Мультфільм "Повість минулих літ" 


🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆

                                                                  Урок 14.01.2021

Тема: Літописні оповіді: «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра Либідь», «Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва. Смерть Святослава»

1.       Читати  «Три брати – Кий, Щек, Хорив і сестра Либідь», сторінка 140 (усно відповідати на питання)

2.       Читати «Святослав укладає мир з греками і повертається до Києва. Смерть Святослава»

( уміти переказувати)

3                                                                 Домашнє    завдання

Літературний проект

1.Від дорослих дізнатися і записати  історію виникнення твого населеного пункту, у якому ти живеш. Оформити творчо роботу, використовуючи малюнки, власно складений вірш  тощо.

                          🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆

                                                               УРОК   13.01.2021

ТЕМА: "Повість  минулих літ" - найдавніший літопис нашого народу

                                              Відеолекція  на  допомогу: 


1. Опрацювати  підручник  с.139 - 140, відповідати на питання с.140(письмово)            2. Літопис - це...(записати літературний термін в зошитах, вивчити)

Корисно запам'ятати

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊

УРОК   25.11.2020

ТЕМА: Галина Малик. Біографічні відомості про письменницю та її повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».

2.     Відомості про письменника (читати, конспект стор.95)

Ø https://www.ukrlib.com.ua/bio/printit.php?tid=4364

4.   Буктрейлер на допомогу




5.     Аудіотвір:https://www.youtube.com/watch?v=j96Bu3J9ElI

 Теорія літератури (записати  в зошит)

П    Повість-казка - це... 

                           Домашнє завдання  25.11.20.

1. Читати стор. 96 - 100 , переказувати та відповідати (усно)  на питання  стор.100. 2. Скласти план до  1-10 розділів (письмово)


      😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊

                                              УРОК   04.11.2020

1. Виконати тест  "На Урок" join.naurok.ua (код доступу 1654347)

( перевірка  домашнього  завдання)

2. Презентація для опрацювання теоретичного матеріалу:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-huha--mohovinka-126404.html  (конспект)



                           Домашнє завдання

3.Читати стор. 73-86, вміти переказувати та відповідати на питання на стор.83


                                                 УРОК   05.11.2020

1. Виконати тест  "На Урок" join.naurok.ua (код доступу 9266734)

( перевірка  домашнього  завдання)

                                                     ЗАПАМ'ЯТАЙ! 

Портрет у літературі — один із засобів художньої характеристики, який полягає  у тому, що мимоволі письменник розкриває типовий характер своїх героїв і висловлює своє ставлення до них через зображення їх зовнішності:  постаті, особи, одяг, рухи, жести і манери

Літературна казка — це авторський художній твір, прозовий або віршовий, заснований або на фольклорних джерелах, або цілком оригінальний; твір переважно фантастичний, чародійний, у якому змальовуються неймовірні пригоди вигаданих або традиційних казкових героїв. 

Мова автора – це мова розповіді й опису, прямої храктеристики, авторських відступів, а також це мова ліричного героя ( в її особливостях, інтонаціях, емоційному забарвленні виразно виступає образ автора, виявляється його ставлення до дійсності).

Мова автора  характеризується індивідуальним стилем, який виявляється в особливостях манери автора, особливостях використання ним лексики народної мови, своєрідності образних висловів, синтаксичної будови речень. Все це становить творчу своєрідність.


Мова персонажів – є важливим засобом типізації та індивідуалізації, тобто характеристики героїв.  Кожен персонаж твору характеризується також і особливостями своєї лексики, а саме: загальнонародними словами, діалектизмами, професіоналізмами, характерними фразеологічними зворотами, улюбленими висловами, приказками  тощо.

2. Інтерактивні вправи на закріплення знань

Ø https://learningapps.org/4983606

Ø https://learningapps.org/4981577

    https://learningapps.org/6574675

                                    Домашнє завдання

    1. Випиши в зошит опис Хухи.                                                                                       

    2. Напиши листа головному персонажу казки


                                              УРОК   18.11.2020

Тема:   Виразне читання літературної казки ( в особах)

                                     Домашнє завдання

1. Обери будь-яку літературну казку з вивченого матеріалу.

2. Розподіли текст за особами серед   своїх рідних. 

3. Прочитайте виразно уривки тексту.

Підготуватись до контрольної роботи з теми "Літературні казки. Іван  Франко. В.Королів - Старий. В.Симоненко"


                                              УРОК   19.11.2020

ТЕМА:  Контрольна  робота №2  з теми "Літературні казки. Іван  Франко. В.Королів - Старий. В.Симоненко". Тести і завдання.

                            Домашнє завдання

1. Повторити терміни.
2. Читати стор. 96-103





















Популярні дописи з цього блогу